Hostingkassa

Medlemskapsnivå ändra

Du har valt medlemsnivå Hostingplan Plus.

Priset för medlemskap är nu SEK 0.00och därefter SEK 2,487.50 per månad. Priset inkluderar moms 25%.


Kontoinformation Har du redan ett konto? Logga in här

LÄMNA DETTA TOMT

Betalningsinformation Vi accepterar Visa, Mastercard, American Express, Discover, Diners Club, EnRoute och JCB

/
(vad är detta?)

Användaravtal

Användaravtal

 

Gäller fr.o.m. 2018-05-25. Tidigare användaravtal finnes längst ned på sidan.

§ 1 Allmänt

1.1

Detta användaravtal (“Avtalet”) reglerar förhållandet mellan kunden (“Kund”) och Designera (“Designera”), med organisationsnummer 830518-0567, Götaforsliden 17, 431 34 Mölndal och gäller för tjänster som beställs av Designera om ej annat avtalats.

1.2

Syftet med Avtalet är förutom att reglera förhållandet mellan Kund och Designera att säkerställa andra Internetanvändares rättigheter inte kränks samt att samexistens med övriga kunder fungerar på ett tillfredsställande sätt i den gemensamma servermiljön.

1.3

I och med beställning av tjänst från Designera accepterar Kund detta Avtal.

1.4

Designera äger rätt att neka Kund att beställa tjänst om en bedömning görs att Kund kan komma att missbruka tjänsten.

§ 2 Levererad tjänst (“Tjänsten”)

2.1

Designera tillhandahåller hosting i en delad servermiljö (webbhotell), virtualiserad servermiljö (VPS) samt administrationstjänster som tillval (managed).

2.2

Kund har möjlighet att beställa tjänster såsom webbhotellkonto eller server i denna miljö. Dessutom erbjuds ett antal tilläggstjänster för att underlätta för Kund att starta en webbplats. För att klargöra vilka tjänster som ingår i Avtalet hänvisas Kund till beställningsformuläret på webbplatsen.

2.3

För kund som är under 18 år krävs målsmans underskrift vid beställning av tjänst.

§ 3 Domännamn

3.1

Designera administrerar inte registrering av domännamn hos ägaren (även kallad registry) av toppdomänen (t.ex. .se, .nu, .com). Dock kan Designera assistera Kund med registrering av domännamn utan extra kostnad hos tredje part i samband med beställning av andra tjänster, eller för en timkostnad.

§ 4 Beställningsförfarande

4.1

Tjänster beställs på Webbplatsen, genom personlig kontakt eller genom e-postkontakt. Bekräftelse på beställning på Webbplatsen skickas till registrerad e-postadress. Kund ansvarar för att beställning och betalning är korrekt utförda. Tjänsten aktiveras först när betalning är registrerad.

4.2

Kund har rätt att frånträda avtalet gällande Designeras tjänster enligt ”Distans- och hemförsäljningslagen” (2005:59) genom att meddela Designera om detta inom 60 dagar från det avtalet påbörjats. Undantag från distanslagens ångerrätt gäller för domännamn och tjänster som faktureras i efterhand t.ex. OtherCloud eller konsultuppdrag. För dessa tjänster gäller ingen ångerrätt. Ångerrätten täcker ej heller återbetalning av startavgifter, brevfakturaavgifter och installationshjälp.

4.3

Beställningar där betalning ej kommit oss tillhanda senast 60 dagar efter orderdatum tas bort.

4.4

Om kund önskar ändra abonnemangsperiod ska innestående fakturor för tjänsten vara betalda.

§ 5 Avtalsperiod och uppsägning

5.1

Beställningar som genomförs på webbplatsen gäller tillsvidare. Avtalsperioder varierar beroende på beställd tjänst, och framgår på webbplatsen. Tjänsten förlängs per automatik med en ny avtalsperiod om den ej sägs upp. Tjänst som beställts via offert gäller enligt orderbekräftelse. Avtalet gäller så länge tjänsten finns hos Designera.

5.2

Uppsägning görs via Designeras Kundavdelning. Bekräftelse att uppsägning erhållits skickas till registrerad e-postadress.

5.3

Om betalning uteblivit vid ny påbörjad avtalsperiod, kommer domännamn inte förnyas. Hostingtjänster inaktiveras efter 12 dagar, och raderas efter ca 90 dagar vid fortsatt utebliven betalning.

5.4

Vid inaktivering av tjänsten har Designera rätt att informera om detta via e-post.

5.5

Om uppsägning sker under en pågående avtalsperiod sker ingen återbetalning för kvarstående tid.

5.6

Om Kund bryter mot Avtalet uppmärksammar Designera kund om detta. Kund har då 5 dagar att åtgärda eventuella fel. Om Avtalsbrott kvarstår efter 5 dagar äger Designera rätt att säga upp tjänsten med omgående verkan.

5.7

Betalningsskyldighet föreligger för beställd tjänst. Detta gäller även om beställd tjänst ej nyttjats. Detta gäller ej under period för Testkonto.

§ 6 Otillåten användning och missbruk

6.1

Designeras tjänster skall endast användas till lagliga syften. Sändning, lagring, distribution eller länkning av någon information, data eller material som är olagligt. Det här innehåller, men är inte begränsat till; upphovsrättsskyddat material, företagshemligheter eller annat material som används utan tillåtelse från ägaren; material innehållande hets mot folkgrupp; material som bryter mot PUL.

6.2

Designera accepterar ej material av oetisk eller stötande karaktär, pornografiskt eller våldsamt material.

6.3

Alla försök till att underminera och/eller orsaka skada på Designeras servrar och/eller kunder är strängt förbjudet. T.ex. försök till intrång i, spaning på eller störning av system och/eller nätverk kan resultera i skadeståndsskyldighet.

6.4

Det är under inga omständigheter tillåtet att sälja vidare tjänster i delad miljö som kund har hos Designera. Det är endast tillåtet att sälja vidare tjänsten eller del av tjänsten om kund är återförsäljare för Designera. Detta gäller även det obegränsade antal domäner man har rätt att koppla till kontot. Endast kundägda domännamn får använda sig av tjänsterna kopplade till kontot, uppenbar missbruk leder till avstängning av konto.

6.5

Designera har endast möjlighet att ge support till abonnemangsinnehavaren om annat ej anges för tjänsten. Återförsäljare är själva ansvariga för support gentemot sina kunder. Vi har endast möjlighet att ge support på de tjänster som Designera tillhandahåller. I de fall Kund använder tredje parts programvara för exempelvis byggnation av webbplats, ger vi inte support för dessa programvaror.

6.6

I fall där kund ihållande använder resurser utöver vad som enligt avtal ingår i aktuell tjänst erbjuds kund att uppgradera till en lämplig tjänst eller alternativt att sänka utnyttjandet av resurser till acceptabla nivåer. Designera förbehåller sig rätten att vidta åtgärder om inte Kund agerar för att minska resursutnyttjandet.

6.7

Vid kontakt med supporten som ligger långt över det normala så kan supportkontakt begränsas till e-post eller offereras för utökad support.

6.8

Designera har även rätt att stänga av tjänsten till följd av polisanmälan, utredning, tvist eller dylikt gällande tjänsten om Designera bedömer att detta behövs för att förhindra eventuell brottslighet.

§ 7 Tillgänglighet, uppdateringar och felsökning.

7.1

En tillgänglighet på 100% garanteras, baserat på kalenderår för våra webbhotelltjänster. Detta gäller ej för delad servermiljö (”Hostingplan Budget”), där 99% tillgänglighet garanteras, eller åtgärder på Kunds VPS som beställts av Kund eller som krävs för uppdateringar av programvara på VPS. I det fall uppdateringar och annat underhåll görs, är Designera skyldigt att informera Kund om tid för detta.

7.2

Designera har rätt att när som helst under pågående avtalsperiod göra uppgraderingar och/eller uppdateringar på programvara. Designera har även rätt att ta bort programvara som inte fungerar på ett tillfredsställande sätt enligt Designeras bedömning. Borttagning av programvara som påverkar kund, kommer att meddelas via Designeras webbplats samt sociala medier i den utsträckning det är möjligt.

7.3

Designera har rätt att kontrollera data relaterat till Kunds tjänst i samband med felsökning eller abuse-ärenden.

7.4

Designera förbehåller sig rätt att med automatiska metoder söka igenom data på Kunds tjänster för identifiering av skadliga filer samt kända säkerhetshål. Rätten innefattar men är inte begränsad till automatisk patchning eller spärr av filer av denna karaktär. Resultat av dessa automatiska genomsökningar omfattar ibland rapport till Kund via mail särskilt då åtgärd krävs från Kunds sida.

§ 8 Avgifter och Betalningsvillkor

8.1

Betalning av tjänst sker i förskott för hela avtalsperioden. Betalningsvillkor är 14 dagar netto vid månadsbetalning. Tjänsten aktiveras initialt vid fullgjord betalning. Moms med 25% tillkommer på våra priser. För vissa tjänster tillkommer en startavgift enligt information på webbplatsen.
Kund ansvarar för att korrekt referensnummer/fakturanummer anges vid betalning så att matchning av betalning mot korrekt faktura kan utföras.

8.2

Designera debiterar ingen faktureringskostnad vid e-postfaktura. Vid brevfaktura debiteras en faktureringsavgift. En lagstadgad påminnelseavgift kan påförs efter förfallodatum.
Vid försenad eller utebliven betalning för tjänster som efterfaktureras har Designera rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagreglerad påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgift.
Vidare har Designera rätt att stänga av tjänsten om Kund underlåter att betala i rätt tid eller inte erlagt full betalning, förutsatt att minst en skriftlig varning har skickats till Kund, antingen via e-post eller brev. Vid avstängning av tjänsten har Designera rätt att informera detta via Designeras spärrsida eller e-post.

8.3

I de fall avgifter för Designeras tjänster höjs, meddelas Kund om detta på Designeras webbplats, minst 30 dagar innan prishöjningen träder i kraft. Avgiftssänkning behöver däremot inte meddelas i förväg. I de fall Kund inte godkänner prishöjningen har Kund rätt att säga upp sitt abonnemang senast 30 dagar efter att prishöjningen trätt i kraft. Eventuella kampanjpriser påverkar inte de avtal som redan är tecknade.

8.4

Outnyttjade abonnemang måste också betalas. Periodpriserna är de samma oavsett hur mycket av ett abonnemang Kund använder, eller hur ofta det används. Även avstängda konton måste betalas för den tid de är avstängda.

8.5

Designera har rätt att ta bort abonnemang och domän vid obetald faktura. 3 månader efter förfallen faktura sägs det förfallna avtalet upp automatiskt. Detta gäller inte i de fall annat har avtalats efter offert från Designera, exempelvis då Kund leasar server.

8.6

Felaktiga betalningar från Kund såsom överbetalningar, betalningar på makulerad faktura etc. registreras som ett tillgodohavande på Kunds konto. Tillgodohavandet kan nyttjas för betalning av framtida fakturor. Kund måste i så fall själv aktivt välja det som betalsätt. Om Kund ej nyttjat sitt tillgodohavande efter 13 månader från det datum då inbetalningen registrerades på Kunds konto förfaller tillgodohavandet. 
Återbetalning av ej förfallet tillgodohavande sker på begäran från Kund.

8.7

Betalning för att lägga till en kredit registreras som ett tillgodohavande på Kunds konto och kan utnyttjas för betalning av framtida fakturor inom 13 månader då tillgodohavandet förfaller.
Återbetalning av inbetald kredit sker ej.

8.8

Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål och via samma betalningsväg som Kund själv använt för den inledande affärshändelsen om Kund inte uttryckligen kommit överens med Designera om något annat.

§ 9 Överlåtelse av tjänst och domäner

9.1

I de fall en Kund önskar överlåta sitt avtal till annan juridisk eller fysisk person kan detta göras först efter att den frånträdande kunden reglerat samtliga skulder hos Designera.
Överlåtelsen av vissa domäner måste skrivas under av registrerad Firmatecknare, som vid konkurs eller dödsfall ingår i ett konkurs- eller dödsbo.
Avtalet måste godkännas av tillträdande kund. En administrativ avgift tas ut av den tillträdande parten för det administrativa arbete som uppkommer i samband med ett ägarbyte. Prislistan på Designeras webbplats anger aktuell prisinformation, vilken kan skilja sig åt beroende på vilket toppdomännamn överlåtelsen avser.

§ 10 Gratis CDN- och DNS-tjänst

10.1

Designera tillhandahåller en gratis CDN- och DNS-tjänst genom samarbetspartnern Cloudflare som service för Kund. Tjänsten kräver att namnservrar för domänen ändras till Cloudflares namnservrar.

10.2

I det fall Kund väljer att inte använda sig av Cloudflare, bortfaller även de tjänster som tillhandahålls av Cloudflare. Dessa inkluderar bl.a. DDoS-skydd och TLS-certifikat. Designera kan då inte heller ansvara för otillgänglighet till följd av sabotage och skadlig kod, s.k. nätattacker.

§ 11 Ersättning för driftstörning och skadestånd

11.1

Designera ansvarar enbart för skador som orsakats av försummelse av Designera. Kund som drabbas av skada kan kräva ersättning för detta. Sådant ersättningskrav ska vara Designera tillhanda inom 7 dagar från det att felet upptäcktes, för att vara giltigt. Ersättningens storlek baseras på abonnemangstyp och hur länge abonnemanget inte kunnat nyttjas. Ersättningen kan aldrig överstiga den aktuella månadens avgift. Utöver detta kan ingen ersättning i form av skadestånd krävas. Kund kan heller aldrig kräva skadestånd från Designera för indirekt skada såsom utebliven vinst, förlorad besparing, förlorad goodwill och/eller förlust/förvanskning av data.

11.2

Designera svarar aldrig för skador som kan uppkomma genom att beställt domännamn är upptaget eller blir upptaget innan beställningen är klar hos registry.

11.3

Ersättning av den här typen kan inte krävas då kontot stängs av p.g.a. avtalsbrott såsom obetald faktura eller direkt eller indirekt skada mot Designeras resurser. Ersättning av den här typen kan heller aldrig krävas då tredje part är ansvarig för felet eller när planerade driftavbrott är meddelade via Designeras webbplats.

§ 12 Kontaktuppgifter

12.1

Följande media kan användas för kontakt med Designera: E-post, post, telefon, sociala medier eller chatt. Kontaktuppgifterna hålls uppdaterade på webbplatsen.

12.2

Kund ansvarar för att kunduppgifterna är aktuella och korrekta gällande Kunds adress, telefon, fax och e-postadress samt kontaktperson i Designeras kundregister. Ändringar utförs via Designeras Kundavdelning.

12.3

Om Kund har tillgång till flera kundkonton hos Designera ansvarar Kund själv för att beställningar av tjänster och domäner görs på rätt kundkonto och med korrekta uppgifter.

§ 13 Personuppgifter och datalagring

Vi följer från och med 25 maj 2018 GDPR. Vårt Personuppgiftsbiträdesavtal och Policy för personuppgiftshantering och Bilaga med instruktioner om hantering av personuppgifter samt FAQ finns på vår hemsida här https://www.Designera.se/support/artikel/hur-hanteras-mina-personuppgifter/ . Personuppgiftsbiträdesavtalet är en integrerad del av vårt användaravtal. 
Innan GDPR träder i kraft så följer vi PUL.

§ 14 Force Majeure

14.1

Designera skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om Designeras åtaganden förhindras eller väsentligt försvåras av omständighet vilken Designera ej har möjlighet att kunnat styra över eller förutse, såsom arbetskonflikt, åsknedslag, eldsvåda, atmosfäriska störningar, lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk eller liknande omständighet. Designera har heller ingen möjlighet att ta ansvar för tredje parts otillåtna intrång i Designeras resurser.

§ 15 Tvist

15.1

Tvist angående tolkning eller tillämpning av detta avtal och därmed sammanhängande rättsfrågor ska avgöras av svensk domstol, i första hand Göteborgs tingsrätt, med tillämpning av svensk rätt eller genom annat förfarande som parterna kan komma överens om.

§ 16 Ändring av villkor

16.1

Dessa allmänna villkor gäller tillsvidare. Ändring i dessa villkor meddelas på Designeras webbplats och via mail till Kund. Avtalet börjar gälla tidigast 1 månad efter att ändringar meddelats.

§17 Övrigt

17.1

Designera kan inte ta ansvar för material som skickas i form av cd-skivor, personbevis mm. Vi kan ej heller skicka tillbaka något material som ligger utanför de förpliktelser vi har i enlighet med GDPR.

17.2

Designera tillämpar gällande sekretesslagar för kunduppgifter och annan information gällande Kund till tredje part.

17.3

Designera förbehåller sig rätten att använda Kunds webbplatser som referenser. Önskar ni inte finnas med som referens vänligen meddela Designera detta skriftligt.